tag:blogger.com,1999:blog-4188707183834427949.post5816746434590929815..comments2023-04-16T11:41:07.036+02:00Comments on Sorterade och osorterade tankar och åsikter: Axel Bringeus strikes backElias Betinakishttp://www.blogger.com/profile/09464396412114942239noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-4188707183834427949.post-34522339983702623432008-03-24T20:18:00.000+01:002008-03-24T20:18:00.000+01:00Min poäng var inte att mystifiera ngt; snarare att...Min poäng var inte att mystifiera ngt; snarare att peka på det faktum att det sällan är enkelt att fatta ngt om man inte är där.<BR/>På samma sätt som Colin Nutley har avsevärda svårigheter att beskriva rockkulturen på 2000-talet (Angel) är det svårt för ngn som inte är på Internet att ha åsikter om vad man ska eller inte ska göra. Alla som hamnar helt snett fildelningsdebatten är ju lysande exempel på det. Alltså: ingen mystik, inget frimureri. Men om du ska ha åsikter om Internet måste du vara på Internet. Tycker jag.Elias Betinakishttps://www.blogger.com/profile/09464396412114942239noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4188707183834427949.post-65593829896757809372008-03-20T14:59:00.000+01:002008-03-20T14:59:00.000+01:00Jag håller med om att samtalet på Internet har en ...Jag håller med om att samtalet på Internet har en del unika saker som är genuint nya. Men jag tycker ändå att Bringéus replik, liksom denna bloggpost mystifierar Internet och bloggosfären onödigt mycket.<BR/><BR/>Det finns många egenskaper hos det digitala samtalsforumet som inte är nya eller unika; som 35-plussare kan förstå med paralleller till andra analoga samtalsforum.<BR/><BR/><B>Parallell nummer 1: Religiösa församlingar</B><BR/><BR/>Liksom många små hörn i bloggosfären så är samtalet i synagogor, moskéer, frikyrkor m.m. öppet och frispråkigt. Taket för vad som kan sägas är högre, och politisk korrekhet vänds helt upp-och-ner.<BR/><BR/>Ett aktuellt exempel är pastor Wrights predikan i Trinity Church som tog ut svängarna rejält i sin kritik av rasism i det amerikanska samhället. Det tolererades att säga dessa saker i den svarta kyrkan, men inte i det publika forumet. Wright hamnade i onåd för att han inte kunde upprätthålla konsekvens mellan de två <I>analoga</I> forumen. Ett annat svenskt exempel är Åke Green som brändes i analog media efter att ha pratat om homosexualitetens cancer.<BR/><BR/>I kyrkoförsamlingar, liksom i blogosfären, råder en annan etik och andra samtalsregler än i den analoga mittfåran. Jag tycker inte det är <I>så</I> konstigt. Det är inte tillräckligt mystiskt för att 35-plussare ska sakna förmåga att förstå det.<BR/><BR/><B>Parallell nummer 2: Road rage</B><BR/><BR/>Inuti bilar kan timida mönsterinvånare anta karaktären av militanta jihadister som strösslar galla och dödshot omkring sig. Varför förändras samtalstonen plötsligt när de stiger ur bilen och snällt skriver på försäkringspapperna? Jo, för då måste de visa sina ansikten och är inte längre anonyma.<BR/><BR/>Genom erfarenhet av road rage är 35-plussare bekanta med vilka effekter anonymitetens slöja har, lika väl som Internetkids.<BR/><BR/><BR/><I>Istället för att skapa mer mystik kring Internet-forumet, ta den här chansen att förklara vad Internetkulturen är, vilken etik gäller, hur är den annorlunda/lik analoga forum. Visst det är svårare än att bara säga "det är inte samma", men intressantare och viktigare.</I>Bathtub critichttps://www.blogger.com/profile/01697211446849534542noreply@blogger.com