tisdag 15 september 2009

Corporate Web 1.0 Lowe Brindfors

Jag älskar Internet. Jag predikar sociala medier och nya sätt att kommunicera och engagera. Trots detta tycker jag till skillnad från sociala medieeliten att Lowe Brindfors nya webb är jättebra. Kanske Sveriges bästa byråwebb.



Lowe Brindfors är Sveriges största reklambyrå med de största kunderna. De har blivit rankade som en av världens bästa webbyråer i Gunn Report och presenterar i stort sett på veckobasis nya typer av idéer i alla typer av medier. Googlesökningen visar att de kommer högst upp i Google.

Vi kan kort sagt säga att de inte har vare sig ett kännedomsproblem eller ett attitydproblem (bilden av dem=dem).

Vilken typ av sökningar skulle Lowe Brindfors komma högre i?
Vilken typ av innehåll skulle folk vilja ha hjälp att sprida?
Vill Lowe Brindfors att deras arbeten ska diskuteras och debatteras på ett samlat ställe?

Om vi ska vara trovärdiga som konsulter måste vi kunna lösa olika problem på olika sätt. En byråpresentation med målgruppen marknadsdirektörer är inte samma sak som en tidningswebb.

Jag är övertygad om att de allra flesta i målgruppen som går in på webbplatsen tycker att Lowe Brindfors framstår som en trovärdig och stabil partner i reklam och varumärkesfrågor. De visar upp en fantastisk kundlista. Några case som ALLA känner igen. Och de gör det makalöst snyggt.

5 kommentarer:

David Nilsson sa...

Oj hur många exempel vill du ha?
Tar bara ett för enkelhetens skull. Vi säger att jag tycker att LB NK "Circus" kampanj är det coolaste som gjorts och bloggar om det. Var ska jag länka? Startsidan och sen låta de som klickar på länken själva leta upp rätt del på svenska flashsidan?

Att Lowe inte syns på de första 5 sidorna i den ganska specifika sökningen "lowe nk circus" är inte OK enligt mig och många andra.

Kan du komma med 2-3 bra anledningar varför LB sajt ska vara i flash? Jag kan komma på ett antal varför den inte ska vara det...

Elias Betinakis sa...

Jag är verkligen ingen flashälskare, det ska gudarna veta. Jag tyckte bara att det var lite långsökt att jämföra lbs webb med webbar för andra målgrupper än marknadsdirektörer. Gör man bra saker tycker jag att de ska finnas som casefilmer på youtube/vimeo, bra annonser på flickr, osv. Så egentligen är det dit du borde länka.
Har dock under de här veckorna tänkt om en del. lbs träffbild på google har blivit förstörd och exvis min och nikke lindqvists bloggar hamnar på förstasidan på lowebrindfors och lowe brindfors. Och det är ju ganska skevt.
Det är trist om man googlar lowebrindfors och som träff tre får en lång förklaring till att lb inte kan digitalt. Då kan man ju som kund bli lite skeptisk. Men: att man inte får case på den egna webben i träfflistan tycker jag inte är ett jättestort problem.

David Nilsson sa...

Skönt att höra att du tänkt om lite :) Den här debatten om Flash vs inte Flash kan man ägna sig åt länge.

Att hänvisa till externa sajter som YouTube, Flickr, Vimeo etc håller inte. De bör finnas som ett komplement till den riktiga sajten där du kan styra folk mot köp, bokning, sign up, kontakt eller vad det nu kan tänkas vara. Att man får möjlighet att fånga in de som söker på de sajterna efter Lowe, NK etc är naturligtvis bra och alla kan nog hålla med om att "man ska finnas där kunderna finns". Att slösa bort värdefulla länkar kommer bara skada ditt företag och på längre sikt göra att man förlorar kunder till mindre byråer som verkligen kan webben till 100%...

Elias Betinakis sa...

Här går många fel. Det finns INGET egetvärde i att hänga på en byråwebb. INGET. Och det är därför många inte ens har någon.

tjompa sa...

Vänta nu, hur resonerar du där egentligen? Du menar att byråer inte behöver någon webb för att det inte finns någon anledning att ha någon (gissar att du förespråkar alster etc. på externa tredjepartssiter) och det motiverar du hur?