måndag 3 december 2007

Klicka här!!!

Idag fick jag upp ögonen för ett intressant faktum:
I USA har AOL gjort en undersökning om vilka som klickar på banners, och Dana Boyd (en av de för tillfället mest profilerade forskarna och bloggarna om sociala media) skrev om den undersökningen idag.

Kort ser det ut ungefär så här:


99% av alla användare klickar i stort sett aldrig på banners. 1% gör det. Och av den 1%-en så är det 2/10 som står för i stort sett alla klick. Demografin hos de ser ut så här (och det är ingen drömläsning för annonsörer):

Kort sagt: det är en downmarketpublik som klickar på banners.

Minst fyra intressanta följdfrågor inställer sig:
1. Ser det ut så här oavsett webbplats? Att trots att det är upmarketwebb, som exvis fokus eller affärsvärlden, så är de som klickar en annan publik?
2. Om banners alltså inte är ett responsmedia för merparten (trots sin enorma storlek, det gick ju nyss om TV), så borde det väl inte heller vare sig utformas material (klicka här anyone?) som om det vore ett responsmedia eller mätas (klick!) eller betalas (klick!) som ett responsmedia?
3. Hur ska det gå för de upmarketcommunities (som Facebook) som ska tjäna pengar på banners när den publiken uppenbarligen inte finns där i tillräcklig omfattning än?
4. Hur ska det bli på mobilmarknaden?

Andra bloggar om: , , ,

0 kommentarer: