Idag skriver ekonomiyheterna om nätets vinnare och förlorare. Vinnare är nischade siter och förlorare är nätcommunities som Lunarstor och Playahead.
Det intressanta är att utvecklingen i Sverige och USA följs åt så väl. Trafiken till de 100 populäraste sajterna i Sverige, som bevakas av KIA index, har ökat med drygt 22 procent.
Jämför detta med utvecklingen i USA:
Compete har indexerat amerikanernas tid online månad för månad det senate året. Utvecklingen är häpnandsväckande. Det senaste året spenderar amerikanerna enligt compete 25% mer tid online.
Trafiken till de största siterna i Sverige ökar med 22%.
Amerikanerna tillbringar 25% mer tid online.
När man tänker efter är siffrorna helt otroliga; Inte konstigt att medieinvesteringarna hänger med.
--------------------------------
I Tidningen fokus artikel om tankesmedjor säger Maria Rankka på Timbro följande:
"– Partipolitiken framöver kommer att vara relativt mittorienterad, oavsett om det är Reinfeldt eller Sahlin som är statsminister. Det intressanta då blir var mitten befinner sig. Och det tror jag avgörs av andra aktörer än de politiska partierna."
En ohyggligt intressant tanke som är applicerbar på stora delar av det vi som marknadsförare håller på med.
Andra bloggar om: politik, timbro, internet, medieinvesteringar
fredag 30 november 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar