Efter några dagars Internetfrånvaro (så blir det när man flyttar och har glömt datorer på jobb och längst ner i flyttkartongerna) har jag nu sett att Taffel fått upp sin avsiktsförklaring. För mig är det mumma att läsa.
Det är det här som Internet är så himla bra på.
Läsare tjänar på det eftersom Taffel är bättre matläsning än man får i vanliga media. Mer initierat och mer kunnigt; utan censur och utan hänsynstagande.
Skribenter tjänar på det eftersom de dels tycker att det är roligt och inspirerande, men även får ta del av anonsintäkter och bygger sina egna varumärke och kan tjäna pengar på det om siten går bra.
Annonsörer tjänar på det eftersom de kan nå en garanterat intresserad och kunnig publik. Det kommer säkert vara färre än på Tasteline, men det är en porrpublik (enligt definitionen initierat specifikt material, med starkt egoistiska motiv för att konsumera, läs mer här)
För 15 år sedan fanns bara alternativet fanzine
För 10 år sedan webbtidningar, men de lyckades aldrig nå utanför ungdomspubliken
Numera väljer elitskribenter blogg/nätformen och utan mellanhänder kan även en blygsam ersättning bli betydligt större än om den går genom förlag, redaktörer, tryck och distribution. Se på Radiohead som visat att annorlunda finansiering är bättre trots att priset blir lägre.
Det här är bara början.
Andra bloggar om: matporr, taffel, matsite, webbtidningar, webbtidning, mainstreammedia, reklam
måndag 19 november 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentarer:
Hej och tack för peppen!
Vi behöver all hjälp vi kan få. Jag är trött på att de stora förlagen dominerar så totalt och pressar ner arvodena absurt mycket.
Det finns naturligtvis risker med att vara liten och beroende också. Eftersom det är svårt att ha en helt separat annonsavdelning blir man mer i knät på annonsörerna så det gäller att ha mod och integritet.
Och med tanke på de avarter jag sett här och var är det ingen risk att vi blir sämst i klassen.
Skicka en kommentar