Just nu läser jag den fantastiska "A master class in brand planning", en samling av texter om varumärken och planning av Stephen King. ALLA och jag menar ALLA som arbetar som planners eller strateger borde läsa den.
Dagens klokhet kommer från avsnittet om reklam som vetenskap vs konst apropå hur reklam fungerar och hur vi människor tar in kommunikation. Han avfärdar synnerligen elegant de hos många populära tankarna som exvis AIDA (Awareness, Interest, Desire, Action) bygger på.
"...If you think about all the big decisions and issues in your lives - religion, sex, marriage, chldren, houses, education, politics, prejudice, lifestyle, patriotism - all thesa are spurred mainly by emotional feelings. Emotion is much the largest element in making those decisions and I can't for the life of me see why, if all the important decisions are based on emotions one should suddenly go all rational about soap powder."
Inte 100% relaterat, men idag skrev Åkestam Holst om psykologin kring börsen, och vi som står lite utanför kan inte annat än känna oss förvånade att den mest hyllade mannen i Sverige har blivit den mest utskällda mannen i Sverige baserat på att hans företag "bara" gör en vinst på 5,6 miljarder det tredje kvartalet i år.
Människor är smarta, logiska och tänkande, men vi agerar inte som robotar när vi ska fatta vare sig enkla eller svåra beslut. Vi agerar utifrån känslor. Trots att det borde vara som att slå in en öppen dörr att säga så är det så få som agerar efter det när de byter perspektiv och blir chef eller konsult istället för konsument.
Andra bloggar om: varumärken, reklam, aida, psykologi
torsdag 22 november 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar