måndag 26 november 2007

Fun/Entertaining and/or information


Ganska ofta är det bland de riktiga old-school-varumärkena som det bästa varumärkesbyggandet görs. NK i Stockholm är med rätta kända för sin julskyltning och just den är ju ett typiskt exempel på reklam som är underhållning i sig själv. Det vallfärdar barnfamiljer från hela Stockholmsområdet för att se på reklam. Reklamen blir ett utflyktsmål i sig.

Just nu läser jag mycket av den engelska plannern Richard Huntington (på utmärkta bloggen adliterate). Hans (och byrån United, fd HHCL, bakom kampanjer som Tango och Pot of Noodle) motto är att skapa varumärken som skapar mentala monopol; där konsumenterna inte kan tänka sog någon av konkurrenterna. Coca-Cola är ett sådant bra exempel. NK har dock på ett lokalt plan kommit nästan ännu längre med sin reklam; julskyltningen är i sig ett outbytbart monopol; det går inte att ersätta med Åhlens eller Gallerians julskyltar. Och det är ju fantastiskt imponerande jobbat.

Andra bloggar om: , , , ,

0 kommentarer: