Ett argument som ofta brukar anföras mot bloggar (jämfört med vanlig media) är att man ska vara extra källkritisk och att det är högre kvalitet på en text (i en tidning) då den gått igenom kontrollinstanser och redaktion osv.
Flera gånger de senaste veckan under drevet mot Facebook och integriteten har jag blivit mycket förundrad över siffran på antalet svenskar som är med i Facebook.
Här är Sveriges kanske tre tyngsta medier:
DN talar om "över en halv miljon".
SvD (E24) talar om 400.000 svenskar.
SVT har också siffran 400.000.
Varifrån har de fått siffran?
Och vad handlar skräcken om?
Siffran är enkel att härleda. Den kommer från Dagens Medias artikel 24 oktober.
Den siffran har alltså alla medier okritiskt tagit. Eftersom den kommer från en betrodd källa (Dagens Media) måste den stämma, tänker de säkert, och nöjer sig förmodligen med det.
Det lustiga här i sammanhanget är två saker. Det första är att siffran är extremt felaktig, antalet svenskar på facebook är mer än det dubbla. Det andra är att det är extremt enkelt att kolla siffran, den är nämligen offentlig och kan kollas genom att man klickar vidare till annonseringsinformation på Facebook. Där kan vem som helst också kolla vilka möjligheter det finns att rikta reklam redan i dag.
Så länge redaktionerna är så här slappa är man tvungen att komplettera sin mediekonsumtion med bloggar. Men det är märkligt att alla har gjort samma fel.
Andra bloggar om: facebook, journalistik, media
För att ta reda på rätt antal medlemmar gör man helt enkelt så här. Gå in på Facebook, klicka på advertisers, klicka på self service solutions, klicka på facebook flyers, klicka på order, klicka på flyers pro, klicka på location. Just nu står siffran 983.640
måndag 29 oktober 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar