tisdag 10 mars 2009

Prissättning

Det finns flera olika sätt att arbeta med pris.
Klassisk nationalekonomi säger att lägre pris leder till högre efterfrågan, men det stämmer inte för alla typer av produkter eller marknader.

Med hjälp av segmentering kan man sälja samma eller liknande produkter till olika målgrupper under olika namn eller förpackning eller pris. Ett exempel är H-mjölken som plötsligt fick heta Baristamjölk. Eller Coca Cola Light som också heter Coke Zero.

Min lokala ICA-butik på Rörstrandsgatan har tagit det hela ett steg längre.

Zetas basolivolja är en bulkvara i vårt hem. En på intet sätt fantastisk produkt, men hyfsat bra att steka i och göra enklare dressingar på. Den finns i tre liknande förpackningar, 50cl, 75 cl och 1l. Det finns även miniförpackningar, men de vet jag inte något om.

Här är priset på 75cl-flaskan.

59,90kr.

Och här är priset för 50cl-flaskan.

59,90kr.

Jag tycker att det är fantastiskt underhållande.

2 kommentarer:

Kristoffer Triumf sa...

Roligt! Har du någon gång känt dig frestad att ta 75-centilitaren?

Elias Betinakis sa...

Nej,
vi bor ju i Birkastan. Fatta hur dumt det skulle se ut i kassan. Som att vi inte hade råd? Pinsamt.

--------

ps det roliga är ju dessutom att det här är den by far bästa av de tre "på landet"-ICA i kvarteren. På de andra kan säkert 50cl tom vara dyrare. Har inte kollat, men skulle inte bli förvånad.