tisdag 26 augusti 2008

Kreativa medielösningar


Kreativitet brukar man definiera som att lösa problem på nya sätt. Syftet är att lösningen på något sätt ska bli bättre än en okreativ=standardmässig lösning. Här går det snett för många mediebyråer, annonssäljare och reklambyråer. I sin iver att vara kreativ även i traditionella medieplaceringar skjuter man lätt över mål. Här är ett bra exempel. En annons formgiven som ett litet hus placerad mitt i en artikel om tonårsprostitution. Hur många ser den? Hur många fattar att det är en annons? Hur många fattar vad det är som annonseras? Om vi skyller på redigeraren och istället placerar samma lilla hus i en artikel om hus, hur många fler fattar då? Hur många fler tror att det är en artikelillustration? Små hus, ormar, runda annonser. Kalla mig tradititionell, men jag tror inte att kreativa medieformat är något vi kommer se på som en stor revolution inom marknadsföring. Knappt heller en liten.

0 kommentarer: