fredag 5 december 2008

IPRED, pirater och statistik

Igår var jag på Liberati/FP-hearingen om den nya IPRED-lagen och diskussionen kring upphovsrätt vs integritet.

Det är många frågor man diskuterar och det var svårt att hålla isär dem för de flesta.

Från pirathållet hävdar man såväl att alla integritetskränkningar är av ondo, som att piratnedladdningen bara har positiva konsevenser.

Från upphovsrättshållet hävdar man att piratladdning ska jämställas med "vanlig stöld" och att varje piratladdat exemplar innebär en missad potentiell kund. Och att integritetskränkningen inte är så allvarlig eller drabbar någon som gör rätt för sig.

Jag har min uppfattning i frågan klar, men efter gårdagen började jag vackla lite och det fanns två anledningar till detta.
1. Alexander Bard hävdade att den svenska skivbranschen var död och att det var döden för svensk musik. Om vi inte skyddar svenska artister kommer vår musik att dö ut; vår röst tystna.
2. Pär Strömböck från dataspelsbranschen hävdade att dataspelsbranschen har gjort allt för att ligga i linje med den nya tekniken – legal fildelning, onlinespel, versioning, medlemskap, osv – men att det inte fungerar. Lagstiftning är den enda vägen för att klara vägen framåt.

Igår hade jag ingen möjlighet att gräva i siffrorna, men idag har jag haft några minuter över.
1. SR publicerar spellistor över de mest spelade låtarna. Jag kollade hur många svenska låtar som låg på listan januari 2000 (då hade fildelningen inte tagit fart än; det fanns ju i princip inga privatpersoner som hade bredband då) och jämförde det med hur många svenska låtar som låg på listan över mest spelade 2007.

1. Hypotes. Fildelning leder till mindre utbud av svensk musik.
Resultat.
2000 – 8 låtar av 26 svenska (20 mest spelade låtar och flera på delad plats)
2008 – 16 låtar av 26 svenska (det var en 50 i topplista, så jag tog helt enkelt topp 26 för att göra den jämförbar)

Data från låtlistan på P3 verkar inte stödja tesen.

2. Hypotes. Dataspel ökar inte lika mycket som det borde, tack vare illegal kopiering.
Resultat.
Q1-Q2 2007 – omsättning 692 mkr
Q1-Q2 2008 – omsättning 1 Mdr (+51,8%)
Snittpris per spel
Q1-Q2 2007 – 273 kr
Q1-Q2 2008 – 367 kr (+34,3%)

Data från dataspelsbranschen pekar på en MYCKET välmående bransch med extrema tillväxttal.

Det spelas mer svensk musik i radio och dataspelsbranschen växer med tal som (vågar jag säga) ingen annan bransch i Sverige är i närheten av; dessutom till ett ökat snittpris per enhet.

Om det finns för lite musik i Sverige och om dataspelsbranschen tjänar för lite. Hur mycket musik ska då spelas? Hur mycket ska dataspelsbranschen tjäna?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,