torsdag 11 december 2008

Whopper Virgins

Okej; mycket snabbt inlägg. Är bara tvungen. Det här är Burger Kings nya kampanj, whoppervirgins. Om jag var marknadschef skulle jag aldrig köpa den, av den enkla anledningen att jag tycker att det är den mest osympatiska kampanjen jag någonsin sett, alla kategorier. Som reklamidé betraktad är den fantastisk; den tar smaktestet till marker där det aldrig varit. Teoretiskt sett är tänket 100.

Problemet är dock det här. Den kulturella aspekten kan vi som marknadsförare och kommunikatörer aldrig glömma bort. Har vi inget ansvar för våra handlingar? Kan vi "skämta bort" global övervikt, fetma och miljöproblem. Kan vi skämta bort allt vad USA gjort mot andra länder? Hur studsar det här tillbaka på oss?

Dock blir man lite eftertänksam när man ser hur enormt lite material som finns. Ingen interaktivitet. Ingen fakta. Tomt. Det kanske inte är så mycket mer än grabbig collegehuor som ligger bakom.

Hur mycket handlar det om det här?
Och egentligen – hur mycket om det här?

3 kommentarer:

Magnus Jakobsson sa...

Högintressant. Jag har jobbat med reklam ett jävla tag. Och detta är lite av en standardidé som alltid kommer upp; Låt oss dumpa produkt x i ett land som aldrig sett alt. hört talas om skiten. Men det som skiljer agnarna från vetet här är ju att Crispin & Co faktiskt gjorde skiten på riktigt. Hela prylen är givetvis ploj och regisserat från ruta 1. I synnerhet som jag vet att det ligger BK´s bara några kilometer från de "avlägsna byar" man talar om i filmen. På det sättet är det lite kasst genomfört. Jag tycker iofs att det är lite kul. Å andra sidan har jag inga känslor och blandar aldrig in politik i det JAG ser när jag ser reklam. Men visst, i teorin har du en poäng, om än lika lättköpt som din egen teori om att det var rätt att bomba Irak (Läs Brindfors fecken för 2.5 år sedan.) hahahahahahahahahaha! Inyerface, sucka! / Magnusius Jakobssonius

lord Fredruk sa...

Word. Sällan får så sunkiga idéer ett glimrande skimmer som när man får åka till andra sidan klotet och filma.
Eller så är jag bara avundsjuk för att jag aldrig lyckas krana ur mina kunder en fläskig tredjevärldenproduktionsbudget, utan på sin höjd kommer till Säffle.

Elias Betinakis sa...

Det är lite kul, tycker det också. Men det är efterfestgarv på en jävligt hög (dyr) nivå med stora insatser. Jag tycker inte att outputen på långa vägar motsvarar risken.