söndag 14 september 2008

I'm Elias Betinakis and I approve this message

Jag är inte speciellt svag för den här "fotbollsmorsan"1

eller hennes åsikter2.

Däremot är jag extremt svag för McCain-kampanjens packshots.

De är extremt tydliga och brandade och vid en head to head jämförelse med Barack Obamas reklamfilmer, som slutar och börjar på olika sätt hela tiden blir det samtidigt en uppvisning i två helt olika kampanjstilar.

McCains aggressiva sluggerannonser med de tydliga packshoten är hårda som klassisk bröderna Saatchi-reklam med klassiska P&G-avslut. Inget som vinner vare sig reklampriser eller sympati från motståndare. Trots att jag inte gillar budskapet, måste jag ändå erkänna att jag gillar reklamen.

Motsatsen (Som jag förövrigt också gillar mer och mer) är Crispin Porter Boguskys Microsoftreklam med Jerry Seinfeld och Bill Gates, som Jerry Seinfeld och Bill Gates. Ingen branding, inga budskap; klassisk new-advertising/branded entertainment a la Cadbury Gorilla.



Extremt mycket roligare med Bill Gates och Seinfeld som dryga mot pizzabud3 än den småfascistiska inbollad i velour I'm a Mac-reklamen.




1. Fri översättning :)
2. Exempelvis hennes inställning till religion, homosexualitet, vapen
3. och 821.000 visningar på 3 dagar är ganska imponerande.

0 kommentarer: