I dagens Resumé talar man om att det är svårt att förena barn och familj och jobb i reklambranschen och man talar om att ledaren för ett av branschens stora nätverk är en förebild i sammanhanget.
1. I Resumés reklamjakten (som jag av ngn helt outgrundlig anledning sett alla avsnitt av – jag är nog den enda i Sverige som gjort det) har det varit så här många kvinnor med i arbetsgrupperna hittills.
Program ett (Åkestam Holst) – 1 (av 3)
Program två (AD&D) – 0 (av 4)
Program tre (Ogilvy) – 0 (av 3)
Program fyra (Volt) – 0 (av 2)
Summa:
2. Byrånätverket har 9 företag i Sverige och en koncern-VD. Hur många av dessa 10 positioner tror ni innehas av kvinnor?
(1 av 10 är kvinna)
Vattenfall, Fortum och Preem är alla företag som en del konsumenter ser som miljöbovar, hycklare och skurkar. Andra ser dem som företag som tar sitt ansvar och är seriösa. Ytterligare några bryr sig inte alls. De tankar, köper villaolja, eller betalar sin el och bryr sig inte mer än så. Lyssnar man på de två sistnämnda grupperna är det inte konstigt att man tar fram lösningar som de här:
1. Vattenfall tänkte säkert inte på att de var så illa omtyckta av en del, kanske inte heller om att en del av dessa är ganska listiga. Där namn på dem som signat listan rullar kunde man tills de ”rättade till problemet” läsa namn som – VATTENFALL = KLIMATBOV, VATTENFALL FÖRSTÖR MILJÖN, STÄNG KOLKRAFTEN. (Tack Eric Spongberg)
2. Fortum ville säkert ha en bra diskussion på sin blogg, men trots TV-reklam, stor banner på fortum.se, och utomhusreklam har de bara fått en (1) kommentar på sin blogg. Jag tror att det här är anledningen:
I Atlas Litterära Tillägg nummer ett finns en mycket mycket bra intervju/samtal mellan författaren till den hyllade romanen, de välvilliga, Jonathan Littell, och franske akademiledamoten Pierre Nora. Romanen handlar kort om förintelsen ur en nazistisk byråkrats perspektiv. Tesen som Jonathan Littell driver i samtalet är att orsaken till att just judarna blev offer för den slutgiltiga lösningen var Hitlers extrema fixering vid judarna. Det fanns andra grupper som kretsen kring Hitler hatade lika mycket – zigenare och homosexuella exempelvis – men Hitler var helt enkelt ointresserad av dem. Kombinationen fixering, stark ledare som alla ville ställa sig in hos, och effektiv byråkrati var historiskt ödesdiger.
Utan att göra några andra paralleller, så tror jag att den kombinationen är intressant för att analysera strategierna för många företags vägval.
En stark ledare, som är extremt snål, smittar av sig på organisationen så att excesser undviks.
En stark ledare, som är extremt handlingskraftig, smittar av sig på organisationen, så att mod och risktagande premieras.
Och i det lilla.
Starka ledare, som använder sociala media för att föra privata dagböcker, smittar av sig på organisationen, så att sociala media uppfattas som dagböcker på nätet.
Andra bloggar om: planning, reklam, sociala media, varumärken, greenwashing, könsroller, familjepusslet, jämställdhet
torsdag 2 oktober 2008
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
1 kommentarer:
Det skulle vara intressant att höra din utvärdering av Reklamjakten. Jag har sett ett avsnitt och det var... Äh, förresten, berätta du först.
Skicka en kommentar