torsdag 15 maj 2008

#100


Ett litet jubileum. 100e posten.



Det firar vi med en reflektion: varumärkes och positioneringskonsulter borde sluta läsa marknadsföringsböcker och istället börja prata med sina kunder och kompisar.

För om man läser för mycket kan man luras att tro att det här är positionering:


Jag säger nej. Det finns ingen banklare. Ingen vill ha en banklare. Tro inte att ni "skapar" en egen position eller en ny ruta. Det här är inte strategi. Det är bara dumt.

Ett till närliggande exempel från bankbranschen:

Östgöta Bank+Sparkonto=Handlingskraft???

Nej, säger jag igen. Om ni har betalat dyrt för payoffen/ positionen/ värderingen/ huvudbudskapet/ vad konsulten nu valde att kalla det så är det inte så här det ska användas. Om ni har en jättebra sparränta (ser just nu att SHB har 4% som sin bästa ränta), så säg det. Men kalla det inte för handlingskraft. Gör inte reklam på det. Gör reklam som antingen handlar om att i är handlingskraftiga (och på vilka sätt det är bra för konsumenten eller skiljer er från konkurrenterna), eller gör reklam som handlar om den extremt höga räntan. Men sluta med att låtsas att er bank+sparkonto=handlaingskraft. För det är det INTE. Ingen tänker så. Tänk innan: vad vill ni att vem ska göra/tänka/känna. Har ni svarat på den frågan är det OMÖJLIGT att landa i den här reklamen.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

0 kommentarer: