måndag 12 maj 2008
God + Evil + Everything =
Tipstack till Magnus Klang för utmärkta undersöknings/varumärkes/projektet Brand tags. (av Noah Brier på Naked)
Enkelt har Noah Brier gjort följande. Han har satt upp en site där man får se ett varumärke och därefter skriver in ett ord eller mening; det första man tänker på. Sen så visar han upp varumärkenas "tag-cloud" eller etiketter.
Jag har spenderat en kvart med att ta ut det viktigaste/mest nämnda orden på de varumärken som finns med på Millward Browns Brandz, Topp 10 högst värderade varumärken i Nordamerika. Resultatet blir intressant.
Google Search, Google, Everything, God, Evil
GE Lightbulb, Electric, Light
Microsoft Windows, Evil, Computer, Bill Gates, Monopoly
Coca Cola Coke, Drink, Sugar, Soda, Classic
IBM Computer
Apple Cool, Mac, Overrated, Design, Expensive
McDonalds Fat, Fuck, Burger, Crap, Food, fries
Marlboro n/a
Walmart Cheap, Bad, crap, evil, junk, overpriced, harmful, treason
Bank of America Bank, Money, Evil
Det som kommer fram för nästan alla varumärken top of mind är alltså dels den mest kända produkten eller kategorin; dels negativa ord kopplade till produkten eller kategorin.
Det är självklart en viss medveten östkust/plannerig/european publik som hittar till ett sånt här projekt och fyller i orden för varje varumärke, men det är ändå intressant.
- Hur mycket vi än lägger på att fylla på våra varumärken med positiva värderingar, så är det
produktegenskaper man kommer ihåg föärst och främst. Inte så konstigt när man tänker efter.
- Alla stora och högt värderade varumärken har uppsjöer av negativa egenskaper och associationer. Trots det är de högt värderade.
- Det man kanske ska vara mer rädd för än att vara hatad är ignorerad. Intressant är att den gamla ikonen IBM, som förr var en symbol för starkt varumärke nu endast har associationen "Computer". De har gått från att vara de som förser alla kontorsarbetare med dator till att vara världens ledande IT/managementkonsulter. Utan konsumentprodukter blir man osynlig. Det är väl en stor del till att Ericsson fortfarande klänger sig fast i mobiltelefoniracet trots att det är som systemleverantör man är ledande och lönsam.
Bonus.
H&M och IKEA då?
H&M: Cheap, Clothes, Sweden, Trendy, Fashion
IKEA: Cheap, Furniture, Sweden
Andra bloggar om: planning, varumärken, brandz, ikea, h&m, mcdonalds, google
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Latjo grej, måste testa, tackar för tipset.
förlåt att jag stör, men du skulle inte kunna tänka dig att svara på några frågor anf fikavanor? jag gör research, vill bli planner av hela mitt hjärta efter att ha gått en reklamkommunikationskurs på Berghs.
isf, klicka in på min blogg. tack!
http://fine.webblogg.se/2008/may/research.html
Skicka en kommentar