torsdag 8 maj 2008

"Everything should be made as simple as possible, but not simpler."




Egentligen vill man inte gå in på den här sidan, för då tror de kanske att det här funkar, men jag var ändå tvungen för att kunna skriva klart det här inlägget.

Det man möts av är tre döda nyhetslänkar och den här texten:

Det som en gång hette Jobbplatsen Norden AB (est 2003) har explosionsartat vuxit till att bli en av de starkaste aktörerna på den nordiska marknaden för arbetsförmedling. Lyckade rekryteringar och träffsäkra val av samarbetspartners har skapat en tillväxt som närmast kan beskrivas som organisk. Dessutom har strategiskt välplanerad webbutveckling gjort sitt för att föra oss till branschens topp. Bolaget sysselsätter idag, förutom styrelseledamöter – däribland representanter för investmentbolaget Iqube - ca 20 noggrant handplockade personer. Det är med stolthet som jag kallar mina medarbetare för
eliten inom sin bransch. Vi är fortfarande starkt växande och vi hittar gärna nya vägar tillsammans med aktörer i samma bransch, med gemensam vision om tillväxt.

Målsättning: Att bli nordens ledande på marknaden för platsannonsering

Tack för visat intresse…

Carl- Christian Dyrssen, VD

Man ska inte hoppa på små företag, som gör dålig reklam. Det är inte de som är de största skurkarna. Men att tro att man gör idéreklam och locka in folk på en död sida med text och textinnehåll som snarare stöter bort de som kommit dit är så bortkastade pengar att det är skamligt.

Extremt få kommer att se annonsen.
Extremt få av de som ser den komemr inte att veta vad det är en annons för.
Extremt få kommer att veta vad de ska göra, tycka, känna, veta.
Extremt få kommer att gå in på webben.
Och de få som väl hittar dit kommer inte att komma tillbaka.

Tänk vad man skulle kunnat göra för de här pengarna istället.

Andra bloggar om: , , , ,

2 kommentarer:

Riskkapitalist sa...

Jag råkar veta att HR Swed är ett mycket fint och expansivt företag! Det är lusigt att det var just den annons som du pekar ut som väckte mitt intresse för företaget.
Om du skrollar ner på sidan som du kallar död ser du ett större antal länkar till sajter där själva verksamheten äger rum. Visst kan hrswed.se bli mer levande men det verkar vara en infosida för partners och intressenter och inte riktad mot den breda allmänheten. Ur det perspektivet tycker jag den är helt och hållet tillfredställande. Dessutom är HR Swed ett av de få rekryteringsbolagen som ställer kandidaten i fokus och inte, som resten av branschen, den betalande kunden! Att företaget, ändå lyckas växa och håller hög lönsamhet är mycket imponerande och kul att se för en gammal entreprenör.

Syftet med annonseringen och förståelsen för det syftet befinner sig nog bortom den horisont som du kan se ur det reklamhål du sitter i. Sveriges entreprenörer behöver inga mediapoliser. De behöver skattelättnader. Så om du inte har tänkt att starta eget föreslår jag att du lägger bloggandet åt sidan går och bråkar med några kreatörer.
//
Riskkapitalist

Elias Betinakis sa...

Hej riskkapitalist!
Jag har ingen aning om HR Swed är ett fint företag eller inte, det var inte det blogginlägget handlade om. Det handlade om 2 saker.

1. Att annonsen var extremt dålig och varför det var bortkastade pengar.
2. Att webbplatsen man hänvisar de som sett annonsen till är lika intetsägande.

Om jag var HR Swed skulle jag:
- Byta reklambyrå (eller anlita en om man gör det själva).
- Bygga en ny webbplats (med bättre information, exempelvis den du hänvisar till i din kommentar?)

eller
- Spara pengarna (det är dyrt att annonsera!)

Sveriges entreprenörer behöver alla mediepoliser som finns. Bättre reklam är en lönsam investering och ska granskas och värderas som sådan. Om du köper en dålig maskin eller anställer en dålig säljare är det bättre om någon säger det åt dig än att det syns i resultaträkningen!

Bråkar med kreatörer? det var ju det jag gjorde!! Bakläxa till copy, AD och projektledare.