söndag 4 maj 2008

Speed


IPA (engelska reklamförbundet) har haft en konferens med temat Fast strategy.

En av programpunkterna var en tävling mellan tre "super-team" - ett lett av M&S Saatchis chefsstrateg, ett av Mark Earls (han som skrev Herd) och ett av Johnny Hornby på CHI & Partners. Teamen skulle på 3h ta fram en pitchstrategi för hur ett brittiskt hundregister skulle bli framgångsrikt.

Richard Huntington (Adliterate) har sammanfattat det hela.

17 tips för snabb strategi

Mina favoriter är
3. There are only two criteria for judging your creative strategies - are they simple and are they interesting.
5. If you look in the same place as everyone else you will never find something interesting, no matter how clever you are.
16. Trust your instinct - its the most truthful resource you have.

Läs hela inlägget.

IPAs strategiblogg har de också sammanfattat.

Deras tre punkter var
- När teamen tillfrågades efteråt om de hade tagit fram bättre lösningar om de hade haft mer tid (de hade 3h) var svaret i princip Nej.
- Om kunder kunde briefa multi-disciplinära team vid ett tillfälle (istället för reklambyrå vid ett, mediebyrå vid ett, PR vid ett, Webb vid ett, osv) skulle de få snabbare process.
- Om man ska kunna göra saker snabbt måste man veta målen.

2 och 3 är extremt självklara. Men ändå så sällsynta. Tänk vad mycket tid, pengar, blod , svett och tårar som skulle kunna sparas.

Andra bloggar om: , , ,

0 kommentarer: