fredag 13 juni 2008

Brandz and Brands

För några veckor sedan höll jag ett föredrag på Berghs om varumärkesbyggande i den nya "post-reklamtiden."

Det var det "vanliga". Digitaliseringen, 2.0, delbarhet, infrastruktur, branded utility, branded content.

Av rättighetsskäl kan jag inte lägga ut presentationen, men andra i samma stil är den här från Scholtz & Friends: (tips från Paul Isakson)



Den kanske mest intressanta bilden från min presentation var den här:

Världens 10 största annonsörer (källa Advertising Age):

Världens 10 starkaste varumärken (enligt Millward Brown)

Tydligare än så kan det inte sägas.
Ska vi bygga varumärken måste vi blicka bortom reklamen. Nyckelområden närmaste tiden kommer att vara:
- Det fysiska mötet med kund. I butik, i produktdesign, i service.
- PR i sociala och traditionella media. Sök (=Google) har blivit utgångspunkten, startpunkten för Internet. Där traditionell PR handlade om att maximera pressklipp borde PR idag vara att att maximera träffbilden på Google. Det här säger Springtime, Wenderfalck och JMW för att ta några goda exempel).
- Nyttofunktioner, applikationer, tjänster och service i mötet med kund på webb. Dvs det som många kallar gemensamt användbara tjänster, eller branded utility.

Men det allra allra viktigaste kommer även i fortsättningen att vara det här. Oavsett vilken väg man tar.
- Att veta vad man vill.
- Att göra det.
- Att göra om.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

deeped sa...

Mycket bra postning Elias. Håller helt med dig. Har "diggat" den på Researcher.

Unknown sa...

att lägga bilderna från adage och millward brown över varandra är pang på - slagkraftigt och trovärdigt! (jag blir stolt och glad för att du pekar på wenderfalck som "gott exempel". än lyckligare om du får dit ett "c" så att länken funkar;) mvh/Stefan Hyttfors http://www.wenderfalck.com/

Elias Betinakis sa...

Tack för kommentarerna!
Wenderfalck heter nu Wenderfalck, som ni ska!