En del verkar ha en religiös övertro till människors förmåga och vilja att ta risker.
Det är med det i tanken som jag på kort tid bara av slump har sprungit på de här citaten från två av ledarna på två av världens mest frangångsrika och kreativa företag inom sina nischer. Google (ingen intro behövs) och Crispin Porter Bogusky (en av världens 2-3 mest kreativa reklambyråer och kända för att ha omdefinierat hela reklambraschen senaste åren).
"Probably that one decision caused Google to be created. It's not clear we would have done it otherwise."
Larry Page i Fortune
"It's impossible to say we would have performed the same way if we hadn't done it"
Chuck Porter i Fast Company
Båda pratar om händelsen som gjorde att de blev kvitt risken för att misslyckas.
- Larry Page och Sergey Brin blev lovade av Stanford att de alltid kunde komma tillbaka och forska om deras företag (Google) skulle misslyckas.
- Chuck Porter talar om att han blev ekonomiskt fri när han sålde 49% av företaget 2001 för en till omvärldens bedömning för låg summa; men en för honom personligen tillräcklig summa för att bli kvitt ekonomisk personlig risk.
Om man vet att man inte slår ihjäl sig när man ramlar kan man ta större risker. Och nå längre. Men om man vet att fallet är livshotande kommer man inte att göra speciellt avancerade manövrar.
Tror att det gäller ganska många.
Läs även andra bloggares åsikter om risk, google, crispin porter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar