fredag 27 juni 2008

Marknadschefer. Gå inte på det här!

Om man väljer allt väljer man inget.
Om man tror att man kan komma undan det genom att formulera det på ett fiffigare sätt, så lurar man bara sig själv.

Den ökänt dåliga reklamköparen svenska Mitsubishi visar i dagens Dagens Media varför de aldrig kommer att ta marknadsandelar med hjälp av reklam och kommunikation.




Strategin: vi har en bil för alla. Fit's your life.

Målgrupp: alla
Budskap: vi har en bil för alla
Stödargument: inga
Konsumentinsikt: nada. zero. noll.

Om det här funkar är de ENDA anledningarna stora medieköp, rabatter, bra recensioner, attraktiv prisbild eller säljincitament. De kunde lika gärna haft ngn som skrek Mitsubishi är bäst 20 gånger på raken i sin reklam. Faktiskt tror jag att det hade funkat tom bättre.

Andra bloggar om: , , , ,

1 kommentarer:

lord Fredruk sa...

Ja, och nej. Tycker inte heller att detta verkar var någon bra idé. Minsta motståndets lag är klen när det kommer till produkter som bilar.
Mitsubishi kanske är en dålig köpare, med beror nog i så fall på de två senaste marknadscheferna. Innan dess, när jag jobbade med Mitsu var de en otroligt bra köpare. En av de bästa jag haft.