tisdag 17 juni 2008

Teknik och medborgarjournalistik


Håller på och installerar/testar nya webbtjänster.
Fotoviewr, Dapper, nya visualiseringsmöjligheter i Google Docs och Plaxo.

Några snabba reflektioner:
Fotoviewr oerhört fint och imponerande. Som minority report fast för flickr. Ska testa några varianter som känns spännande. Åk mer om det senare.
Dapper är äntligen ett enkelt sätt att göra feeds och applikationer. Har redan testat mina första och ska köra dem lite innan jag går ut med dem live.
Google docs visualiseringsmöjligheter skapar också nya möjligheter. Läs gärna Faris Yakob och Noah BrierNaked i Contagious om visualisering (ladda ner här).
Plaxo verkar bra, men har samma inneboende element/dilemma som alla andra nätverk. Å ena sidan vill man bara ha vänner som är ens riktiga vänner. Å andra sidan vill man ha många eftersom alla ens vänner inte är med i ett enda nätverk. Och med den mixen blir det svårt att vara som på riktigt; även om man kan skilja på typer av vänner (business, family, friends).

Apropå medborgarjournalistik är det oerhört kul och spännande att följa Robert Östling på Ekonomistas jakt på Cykelringens oetiska reametoder. Börja här, läs sedan här och här.

Jag citerar lite:
"När jag påpekar att en cykel var billigare före rean, då tar Cykelringen bort just den cykeln från nätet. När jag sen påpekar att priserna gått ned efter rean, då byter Cykelringen strategi och höjer priserna på webben, men låter priserna ute i butikerna vara de samma. Det ska bli intressant att se hur de reagerar nu när de får reda på att jag inte bara kan surfa, utan att jag också kan prata i telefon."

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

0 kommentarer: